فقر احمق می کند

کمیابی ذهن را تسخیر می‌کند همان‌طور که افراد درگیر گرسنگی مهلک به چیزی جز غذا فکر نمی‌کنند، همه ما، در مواجهه با هر نوع کمیابی، جذبش می‌شویم.

ذهن ما به شکلی خودکار به سمت نیازهای برآورده نشده متمایل می‌شود. این نیاز برای افراد گرسنه غذاست، برای افراد که سرشان شلوغِ است ممکن است پروژه‌ای باشد که باید تمام کنند، برای کسی که بدهی دارد پرداخت آن بدهی می‌تواند نوعی کمیابی باشد. درواقع کمیابی شیوه تفکر ما را تغییر می‌دهد

افرادی که رژیم غذایی دارند هم با همچون مشکلی مواجه هستند. رژیم گرفتن باعث کمیابی کالری می‌شود و این کمیابی به‌نوبه خود دسر را در صدر ذهن جای خواهد داد. پس افرادی که رژیم گرفته‌اند به خاطر اینکه محدودیت دریافت کالری دارند ممکن است مدام به غذا فکر کنند.

حالا سؤال اینجاست که احساس کمیابی از کجا می‌آید؟ قطعاً محدودیت‌های فیزیکی ایجادشده؛ پولی که در حساب ماست، بدهی ، کاری که سررسید آن نزدیک است و … اما برداشت ذهنی ما نیز تعیین‌کننده است یعنی وقتی مثلاً سررسید پروژه نزدیک است ذهن ما به چیزی جز آن پروژه فکر نمی‌کند و موضوعات غیر مرتبط کمتر توجهمان را جلب می‌کند.

می‌شود گفت : ” وقتی زمان کوتاه باشد، استفاده بیشتری از آن خواهید کرد. ما نام این پدیده را پاداش تمرکز می‌گذاریم: نتیجه تسخیر ذهن توسط کمیابی”

یکی دیگر از دلایل ایجاد کمیابی وقتی است که تمام برنامه‌های روز خود را بدون هیچ فاصله‌ای پشت سر هم می‌چینید در این صورت باکمی تأخیر یا بیشتر زمان بردن کار اول، کارها و برنامه‌های بعدی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند. 

در اینجا ارزش “جای خالی” مشخص می‌شود. برای اینکه دچار چنین کمیابی نشویم بهترین راه‌حل این است که برای انجام کاری که نیم ساعت زمان می‌خواهد لااقل 40 دقیقه زمان اختصاص بدهید. برای بودجه ماهیانه خود علاوه بر قسط وام و خرج‌های معمول مقداری هم برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده در نظر بگیرید.

تمرکز روی یک‌چیز به معنای نادیده گرفتن چیزهای دیگر است. همه ما این تجربه را داریم که آن‌قدر غرق یک کتاب یا برنامه تلویزیونی شدیم که اصلاً متوجه سؤال نفر کناردستی‌مان نشده‌ایم. پس می‌توان گفت : ” کمیابی موجب “تمرکز” می‌شود یا اینکه کمیابی باعث “تونل زنی” می‌شود، یعنی تمرکز تک‌بعدی روی مدیریت کمیابی موجود.

ذهن ما پهنای باند محدودی دارد و اگر روی یک موضوع تونل زنی کنیم به‌سادگی موضوعات دیگر رو نادیده می‌گیرد.

چه‌کار کنیم تا دچار کمیابی نشویم؟

هر وقت ممکن بود رفتارهایی که نیاز به هوشیارانه عمل کردن دارند را به اقدامات یک نوبتی تبدیل کنید. مثلاً به‌جای اینکه بخواهید هر بار که سراغ کابینت خوراکی‌ها می‌روید هشیار باشید تا کمتر هله‌هوله بخورید، فقط موقع خرید خوراکی‌ها هشیاری به خرج بدید.

به‌جای اینکه هرماه برای پرداخت به‌موقع قبوض هشیار باشید یک‌بار پرداخت خودکار قبوض رو فعال کنید.

کتاب  “فقر احمق می‌کند” راجع به نقش محدودیت‌ها بر ذهن و مغز ماست. این کتاب ترجمه کتابی با عنوان “Scarcity” می‌باشد که توسط نشر ترجمان به فارسی ترجمه‌شده است.

ترجمه کتاب خوش‌خوان و روان است و می‌توان در یک نشست آن را خواند.

کتاب “فقر احمق می‌کند” یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در سال 1400 خوانده‌ام و به نظرم برای هرکسی که در این دنیای شلوغ زندگی می‌کند مفید خواهد بود و نکات مطرح‌شده در آن برای زندگی امروز کاملاً کاربردی است.

لینک خرید نسخه فیزیکی کتاب از سی بوک

لینک خرید نسخه فیزیکی کتاب از طاقچه و فیدیبو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول